авт. Калініченко О., Масол Л., вид-во «Сиція», 2013
5 клас - Образотворче мистецтво ВИДИ МИСТЕЦТВА 35 год. на рік (1 год. на тиждень) ТЕМА року «Фантастична подорож на Міжгалактичний мистецький фестиваль» |
|||
І семестр |
|||
Розділ 1. Графіка. Початок зоряного шляху (8 год.) |
|||
№ уроку |
Дата проведення |
Навчальнізавдання та тема уроку |
Технікавиконанняпрактичнихзавдань та матеріали |
1. |
|
Графіка. Види графіки. Створення плакату-запрошення в космічну подорож. |
Матеріали: фломастери, маркери, кольоровий папір, ножиці, клей. |
2. |
|
Графіка.Силует. Контраст. Створеннякомпозиції: «Силуети зоряної флотилії» або «Зорельоти на старті». |
Техніка: силует. Матеріали: туш, перо, чорний маркер, гелева ручка, кольоровий папір, ножиці, клей. |
3. |
|
Графіка.Піктограма. Стилізація. Створенняпіктограми для космічної експедиції. |
Матеріали: фломастери, маркери, кольорові олівці. |
4. |
|
Графіка.Портрет як жанр образотворчого мистецтва. Види портретів. Пропорції. Масштабність. Створення групового портрету екіпажу космічного корабля перед стартом. |
Матеріали: фломастери, кольорові олівці. |
5. |
|
Графіка. Інтер’єр. Лінійна перспектива. Створення зображення інтер’єру зорельота. |
Матеріали: графітні або кольорові олівці. |
6. |
|
Засоби виразності графіки: крапка, лінія, пляма. Рівновага. Зображення неба в ілюмінаторі космічного корабля. |
Матеріали: фломастери, маркери чорного кольору; гуаш білого або чорного кольору. |
7. |
|
Графіка. Автопортрет.Я – член екіпажу. |
Матеріали: кольорові олівці. |
8. |
|
Графіка. Світлотінь. Штрих. Створення композиції «Бортовий комп’ютер – «серце» космічного корабля». Тематичне оцінювання. |
Матеріал: графітний олівець. |
Розділ2. Живопис. Кольорові простори Всесвіту (8 год.) |
|||
9. |
|
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Види живопису. Хроматичні кольори. Пейзаж. Зображення марсіанського пейзажу відтінками червоного кольору. |
Матеріали: гуашеві фарби. |
10. |
|
Холодна кольорова гама. Створення фантастичної композиції в холодному контрастному колориті: «Крижані контрасти Енцеладу» або «Кристали льодяної планети» |
Матеріали: акварельні фарби. |
11. |
|
Ахроматичні кольори. Створення композиції у техніці гризайль: «Стрибок крізь чорну дірку» або «Світ поза кольором». |
Техніка: гризайль. Матеріали: гуаш чорного та білого кольору. |
12. |
|
Абстрактна композиція в контрастному колориті: «Динаміка Всесвіту», «Контрасти космосу», «Зародження галактики». |
Техніка: акварель по-мокрому. Матеріали: акварельні фарби. |
13 |
|
Повітряна перспектива. Створення композиції: «Фантастичне місто», «Зоряний причал». |
Матеріали: гуашеві фарби. |
14. |
|
Живописний портрет «Зустріч із зоряним мудрецем». |
Матеріали: акварельні фарби. |
15. |
|
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Зображення космічного натюрморту в нюансному колориті. |
Матеріали: гуашеві фарби. |
16. |
|
Урок узагальнення. Творча робота за уявою. Тематичнеоцінювання. |
Технікавиконаннятворчоїроботи і матеріали за вибором. |
авт. Калініченко О., Масол Л., видавництво «Сиція», 2014
6 клас - Образотворче мистецтво ДУХОВНИЙ ТА ПРЕДМЕТНИЙ СВІТ ЛЮДИНИ (35 год., 1 год. на тиждень) |
|||
І семестр |
|||
Розділ І. Анімалістичний жанр (3 год.) |
|||
№ уроку |
Дата проведення |
Навчальні завдання та тема уроку |
Орієнтовні тематичні вправи та завдання, техніка виконання практичних завдань |
1. |
Зародження анімалістичного жанру. Уявіть себе прадавніми художниками та намалюйте тварин. |
Анімалістичний жанр. Послідовність зображення тварин. (Вугілля, крейда). |
|
2. |
Форма і пластика тварин.Зображення тварин у скульптурі. Рельєф «Звіриний стиль». Реалістичне і фантастичне зображення тварин. |
Створіть рельєф реальної чи фантастичної тварини для декоративного оформлення павільйону зоопарку, цирку, інше. (Пластилін). |
|
3. |
Образи тварин у мистецтві.Стилізація. Реалістичні і стилізовані образи тварин у графіці, живописі, декоративно-прикладному мистецтві. |
Намалюй ілюстрацію до літературного твору, головним персонажем якого є тварина. Зобрази її реалістично або стилізовано в русі. (Гуаш). |
|
Розділ 2. Пейзаж 5 год. |
|||
4. |
Широкі простори. Пейзаж та його різновиди. Повітряна перспектива. Кольорова гама. Теплі й холодні відтінки зеленого кольору в пейзажі. |
Намалюй літній пейзаж «Зелені простори» або «Квітуче поле». (Кольорові олівці, фломастери). |
|
5. |
Гірський краєвид. Гірський пейзаж. Композиція і колорит картини. Плановість. Послідовність зображення пейзажу. |
Намалюй гірський пейзаж «Золота осінь у Карпатах». (Пастель, кольорові олівці). |
|
6. |
Морська далечінь. Марина. Сюжети картин з морськими краєвидами. Лінія горизонту в марині. Нюанс кольору. |
Намалюй морський пейзаж у нюансному (спокійному) або контрастному (яскравому) колориті. (Акварель). |
|
7. |
Міста і села в пейзажі. Міський і сільський пейзажі. Архітектурний та індуст-ріальний пейзажі. Ведута, стафаж. Лінійна перспектива. Послідовність побудови зображення в лінійній перспективі. |
Намалюй міський або сільський пейзаж. (Гуаш). |
|
8. |
Фантастичний пейзаж. Особливості реалістичного і фантастичного пейзажів. Роль перспективи, тла у картині. Тематичне оцінювання. |
Групова робота. Створіть композицію «Фантастичне місто» (матеріали на вибір: кольоровий папір, гуаш, фломастери, маркери тощо). |
|
Розділ 3. Портрет 8 год. |
|||
9. |
Різновиди портретів. Портрет: парадний і камерний; станковий, монументальний, мініатюра. Художній образ. Анфас, профіль. Будова і пропорції обличчя. |
Намалюй портрет – художній образ улюбленого літературного героя (графічні матеріали на вибір). |
|
10. |
Портрет у профіль. Профільні портрети у живопису й скульптурі. Камея. Пропорції голови й обличчя людини у профіль. |
Виліпи портрет однокласника у профіль – рельєф у вигляді камеї. (Пластилін). |
|
11. |
Подвійний портрет. Персонажі подвійних портретів, особливості композиції картин. |
Намалюй подвійний портрет дітей – родичів, друзів. (Гуаш). |
|
12. |
Груповий портрет. Групові портрети у живопису й скульптурі, їх особливості, різноманіття композицій. |
Групова робота. Створіть скульптурний груповий портрет (кругла скульптура або рельєф) спортивної команди, музичного або театрального ансамблю. (Пластилін). |
|
13 |
У колі сім’ї. Старовинні й сучасні сімейні портрети. Роль композиції, колориту у вираженні авторського задуму. |
Намалюй сімейний портрет: парадний або камерний. (Акварель чи гуаш). |
|
14. |
Автопортрет. Різноманіття сюжетів і форматів картин. Послідовність виконання автопортрета. |
Намалюй автопортрет (графічні матеріали на вибір). |
|
15. |
Дружній шарж. Карикатура і шарж: спільне і відмінне між ними. |
Намалюй дружній шарж на друга чи подругу (олівці, фломастери). |
|
16. |
Систематизація, узагальнення знань, перевірка досягнень. Тематичне оцінювання. |
Вправи на закріплення вивченого матеріалу. |
7 клас – Образотворче мистецтво КУЛЬТУРНЕ ТА ПРОСТОРОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДИНИ (35 год., 1 год. на тиждень) |
|||||
І семестр Розділ І. Простір і об’ємно-просторова форма (14 год.) |
|||||
Тема 1. Художні засоби зображення простору 6 год. |
|||||
№ уроку |
Дата проведення |
Навчальні завдання та тема уроку |
Орієнтовні тематичні вправи та завдання, техніка виконання практичних завдань |
||
1. |
Види образотворчого мистецтва. Художні засоби передавання простору у різних видах мистецтва. Творча робота: «Чарівний світ мистецтва». |
Сприйняття мистецтва. Матеріал: олівці, фломастери, акварель. |
|||
2. |
Ритм ліній і плям, колір (оптичні властивості). Передача умовного простору: віддалення наближення кольору. Повітряна перспектива у живописі. |
Творча робота: «Карпатські гори» або «Пейзаж за вікном». Техніка виконання та матеріали: акварель, гуаш, пастель, кольорові олівці. |
|||
3. |
Повітряна перспектива засобами графіки. Перспектива вулиць. Штрих, лінія, тон. |
Творча робота: «Моя вулиця» Техніка виконання та матеріали: грийзаль, акварель, простий олівець. |
|||
4. |
Об’ємна форма у відкритому просторі та в інтер’єрі (геометрична форма, паркова скульптура, дрібна пластика). Продуманість виразності силуету. Урахування масштабу та характеру декору, що сприймається на відстані |
Творча робота: «Скульптура в парку» або «Фонтан із використанням зооморфних та антропоморфних,фантастичних мотивів». Матеріал: пластилін, простий олівець. |
|||
5. |
Умовно-графічне або ілюзорно-просторове зображення. |
Творча робота: композиція «Простір». Матеріали: графічні. |
|||
6. |
Сприйняття мистецтва. Урок узагальнення: «Що ж таке художні засоби зображення простору?» Тематичне оцінювання. |
Бесіда. Робота в групах. |
|||
Тема 2. Об’ємно-просторова форма. Архітектура і місто 8 год. |
|||||
7. |
Сприймання мистецтв. Архітектура (вид мистецтва, стилі).Архітектурний образ. Етюдні замальовки. |
Сприймання мистецтва: «Архітектурні мотиви» або «Шедеври архітектурного мистецтва». Матеріали для виконання за вибором учнів. |
|||
8. |
Гармонія архітектури з природним середовищем. Багатопланова композиція. |
Творча робота: «Замок у горах». Матеріали: гуаш, акварель, змішана техніка. |
|||
9. |
|
Повітряна перспектива засобами графіки. Перспектива вулиць. |
Творча робота: «Вулиця рідного міста (села)». Матеріали: простий олівець, гелеві ручки. |
||
10. |
Архітектура історичного міста, гармонія з природним середовищем (кольорова гармонія) |
Творча робота: «Стара фортеця» або «Фортеці наших предків». Матеріали: колаж; гуаш, акварель. |
|||
11. |
Інтер’єр, екстер’єр (історичний або сучасний). Поняття фронтальної перспективи. |
Творча робота: «Про що може розповісти інтер’єр» Техніка за вибором учня. |
|||
12. |
Монументальне мистецтво (імітація вітражу). |
Творча робота: «Вітраж старовинного замку». Техніка та матеріали: аплікація, акварель, гуаш, фломастери, кольоровий папір. |
|||
13 |
Сценічний простір. Робота художника-декоратора у театрі. Поняття умовного простору. |
Колективна творча робота: декорації до спектаклю за улюбленим літературним твором. Техніка та матеріали: аплікація, колаж, акварель, гуаш, фломастери, кольоровий папір. |
|||
14. |
Сценічний простір. Робота художника-декоратора у театрі. Поняття умовного простору. |
Колективна творча робота: декорації до спектаклю за улюбленим літературним твором. Техніка та матеріали: аплікація, колаж, акварель, гуаш, фломастери, кольоровий папір. |
|||
15. |
Сприйняття мистецтва. Відтворення святкового настрою. Підсумкова творча робота |
Техніка виконання та матеріал: аплікація, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон. |
|||
16. |
Урок узагальнення. Творча робота за уявою. Тематичне оцінювання. |
Вправи на закріплення вивченого матеріалу. |
З предмета «Образотворче мистецтво» домашніми завданнями можуть бути спостереження за кольорами, формами, перспективними змінами в просторі, аналіз колориту, орнаментів, природних форм, фактури, текстури, характеру тощо; добір зразків зображень до теми (графіка, живопис, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура, дизайн, фото); добір асоціативного ряду, тла, природних матеріалів тощо для майбутньої композиції, виконання проекту та ін.