Сайт вчителя початклових класів та образотворчого мистецтва

Антонової Людмили Федорівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Тема уроку: Мова образотворчого мистецтва

 Мета уроку: дати пояснення про мистецтво, види та жанри    

                        образотворчого мистецтва, його мову; вчити         

                        сприймати мистецтво.

   Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: репродукції картин різних жанрів, малюнки      

                        учнів із фонду; альбом,  простий        

                        олівець, гумка, словник для запису термінів з    

                        образотворчого мистецтва.

Клас: 5

Хід уроку.

І.    Організаційний момент

Вступне слово вчителя

         Доброго ранку всім! Доброго настрою!

         Перш за все давайте познайомимось. (Знайомство відбувається ланцюжком – спочатку вчитель, а потім усі учні називають свої імена.)

 

 

Для того щоб уміти малювати,

Потрібно старанно навчатись.

Адже важливі такі моменти,

Як матеріали та інструменти.

 

Що треба на урок з собою брати,

Щоб фарбами навчитись малювати?

І щоб робота кожної дитини

Поважно називалася «картина»?

 

 

Отже, на уроках образотворчого мистецтва нам будуть потрібні такі матеріали та інструменти: альбом, зошит, олівці М, 2М, 2В, гумка, фарби, два пензлика різної товщини, палітра, чиста ганчірка.

ІІ.   Повідомлення теми уроку

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Розповідь вчителя.

         Зараз ви знаходитесь не в звичайному класі. Тут живе не математика і мова. У цій кімнаті живе мистецтво. Знаєте, що таке мистецтво? Давайте оглянемось, давайте прислухаємось. Нікого? Його не побачиш звичайним поглядом – потрібно вчитись «бачити». Його не почути вухом, потрібно вчитись «чути». Воно відкриється вам і з’явиться перед вами лише тоді, коли ви навчитесь його розуміти, відчувати, полюбите його.

        

         Мистецтво – це свято, чаклунство, казка, творчість…

         Мистецтво – це музика, театр, література, малювання…

Випереджальне завдання.

Що є мовою мистецтва? Хвилинку подумайте, уважно послухайте ці поетичні рядки. Вони допоможуть відповісти на це запитання.

 

Без слів не можна вірша написати,

Без нот не можна музики заграти,

А у художника є мова –

Це мова фарб, це гамма різнокольорова.

 

Живе своїм життям картина в рамі.

Сумує мовчки, мовчки веселиться.

Художника невтомними руками,

Його душею створена жар-птиця.

 

Нам треба тільки добре придивитись,

Нам треба його задум розпізнати:

Чим захотів художник поділитись

І що хотів нам мовчки розказати.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя.

В енциклопедії написано, що мистецтво – це відображення реальної дійсності в художніх образах. Кожний вид мистецтва має свою мову. Література – це мистецтво слова, музика – це світ звукової гармонії. А що є мовою образотворчого мистецтва? (Заслуховуються відповіді учнів на випереджальне завдання.)

Залежно від того, за допомогою чого художник передає явища навколишнього життя, образотворче мистецтво поділяється на окремі види: графіка, живопис,  декоративно-прикладне мистецтво, архітектура. (Учитель демонструє приклади.) Кожний  із видів образотворчого мистецтва має свою специфічну мову.

Мова графіки – це лінії, штрихи, темні і світлі плями.

У живописі користуються фарбами.

Матеріалом для скульпторів є глина, камінь, метал, дерево, пластилін.

Декоративно-прикладне мистецтво прикрашає наш побут: це гончарство, ткацтво, килимарство, писанкарство, художнє різьбярство, вишивка. Архітектура – це мистецтво будувати зручно, міцно, красиво.

(Учні записують у словниках види образотворчого мистецтва та їх специфічну мову.)

Основою всіх видів мистецтва, в тому числі й образотворчого, є художній образ, створений уявою митця.

Залежно від того, що намалював художник, розрізнять жанри: побутовий, історичний, анімалістичний, батальний, пейзаж, портрет, натюрморт.

Колективна робота.

Уважно подивіться на виставку репродукцій картин. Що зображено на них?

(Учні аналізують репродукції. Даю визначення жанрів образотворчого мистецтва, учні записують їх у словниках.)

V. Закріплення нових знань і вмінь

Гра «Відгадай».

         Зараз перевіримо, чи були ви уважними та як зрозуміли і запам’ятали жанри мистецтва.

 

 

Якщо бачиш  - на картині

Намальована ріка,

Чи то іній на ялинці,

Чи хмаринка здалека,

Чи засніжена рівнина,

Чи вузький провулок наш,

То, звичайно, ця картина

Називається … (пейзаж).

 

Якщо бачиш на картині

Чашку кави на столі,

Чи калач на скатертині,

Чи троянду в кришталі,

Чи якусь яскраву вазу,

Чи смачний великий торт,

А хоч всі предмети зразу

Знай, це буде … (натюрморт).

 

Якщо бачиш, що з картини

Ніби дивиться на нас

Принц в одежі старовинній,

Чи сучасний верхолаз,

Льотчик, вчений балерина,

Чи художник, чи поет,

Так і знай, що ця картина

Називається … (портрет).

 

Якщо художник зобразив

Лицарів, що у поході,

Або війни чи стихію,

Що колись була в природі,

Чи принцес і королів,

Воїнів з мечем незвичним,

Жанр цей зветься …    

                         (історичним)

Смуток, радість і любов –

Художник все відображає,

І красу людей у праці

Він чудово розкриває.

Все, що діється навкіл,

Відтворить завжди готовий.

Ці роботи потрапляють в жанр,

Що зветься … (побутовий).

 

Ось ти бачиш на картині:

Вовк з вовчицею сидять,

Лев – цар звірів – у савані

З левенятами лежать.

Бачиш іншого ти звіра,

Що зовсім нам є незвичний,

Як назвати жанр робіт цих?

Жанр цей -…(анімалістичний). 

 

 

Опитування.

Отже, що є мовою образотворчого мистецтва?

Які жанри запам’ятали?

Назвіть види образотворчого мистецтва.

VI. Підсумок уроку

         Оцінюю активність учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання

         Взяти альбом, олівець, гумку.

Тема уроку: Як живе природа рідного краю

Мета уроку: вчити спостерігати, як живе та міняється світ навколо 

     нас; розвивати творчу уяву; виховувати любов до   

     природи, навколишнього середовища.

  Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-екскурсія.

Техніка виконання: графіка (лінійний малюнок).

Обладнання: репродукції пейзажів І. Левітана, А. Куїнджі,

учнівські роботи ; альбом, простий олівець, гумка.

Клас: 5

Хід уроку.

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Опитування.

         Назвіть види образотворчого мистецтва.

         Що є мовою кожного виду?

         Що таке жанр образотворчого мистецтва? Які жанри ви запам’ятали?

ІІІ. Повідомлення теми уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

         Зачитую епіграф до теми, записаний на дошці до початку уроку:

                            Буває мить якогось потрясіння:

                            Побачиш світ, як вперше у житті,

                            Звичайна хмара, сіра і осіння,

                            Пропише раптом барви золоті.

                                                                  (Л. Костенко.)

Бесіда.

         Що ви уявляєте, коли говорять слово «природа»?

         Як ви думаєте, що значить любити і берегти природу? (Вміти бачити красу в природі, берегти цю красу, розуміти, що ми – це невід’ємна частина природи і від нас залежить, яким буде світ завтра.)

Слово вчителя.

         Ми живемо в одному з наймальовничіших куточків України. (Учитель дає опис природи свого міста або села.) Тут вишневі садки, повні солов’їного співу, плакучі верби над ставками, тиха річка Карань. А які безмежні ліси за нашим селом: соснові бори чергуються з дубовою дібровою, мереживом березових долин. Ми наскільки звикли до цієї краси, що інколи перестаємо помічати її.

Зараз ми вийдемо в наш шкільний парк і спробуємо іншими, уважнішими очима художників подивитися на дерева різних порід, запам’ятати їх особливості, щоб потім відтворити в ескізах. Нашим девізом хай будуть слова М. Риленкова:

 Тут мало побачити,

 Тут потрібно придивитись…

 Тут мало почути,

Тут прислухатись потрібно.

V. Екскурсія  

Бесіда.

         Виходимо зі школи. Перед нами ряд ялин.

Як називають ялинку? Який характер у цього дерева? Який у нього стовбур? Придивіться, як розташовані гілки. Спробуйте розтерти голочку пальцями, вдихніть аромат. Чим ялинка відрізняється від сосни? Що між ними спільного?

А ось за ялинками палахкотить кущ горобини. Придумайте слова, якими можна охарактеризувати її. (Багряниста, щедра… Весела дівчина в багряному вінку.) Скільки кольорів можна побачити на її листочках? Як отримати цей колір на палітрі?

А ось наш березовий гай. Що ви можете сказати про берізку? З ким можна її порівняти? Який у неї колір стовбура, гілочок? На що схожі її листочки? Вслухайтесь, про що вони шумлять, що хочуть розповісти.

«Шу-шу, - каже дуб. – Я  захищу тебе від негоди». Він відчув велику відповідальність за цю ніжну красу й могутньо розправив віти. А берізка ніжно затремтіла і зашелестіла віттям, здається вона промовила: «Я збережу свою красу і ніжність, якщо поруч такий вірний товариш». Ось чому дуб такий могутній, а берізка тендітна. Дерева, як і люди, потребують захисту й любові.

(Твір-мініатюра Д. Войтанішек.)

         А ось що почула поетеса Ліна Костенко:

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить: - Виший нас зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

А листя просить: - Дай нам трохи втіхи!

Сади прекрасні, роси – як вино.

Ворони п’ють надкльовані горіхи,

А що їм чорним? Чорним все одно…

Двори стоять у хутровині айстр,

Яка рожева й синя хутровина…

        

         Які ще дерева в парку ви бачите? (Клен, каштан, липу.)

         Які характерні риси цих дерев?

Порівняйте їх за будовою, формою крони.

Спробуйте уявити себе деревом. Яким із них ви себе уявили?

Створіть «образ» кожного дерева.

Послухайте, як це зробила Ліна Костенко.

 

Стояла груша, зеленів лісочок.

Стояло небу, дивне і сумне.

У груші був тонесенький голосочок,

Вона в дитинство кликала мене.

VІ. Практична робота

         Виконання лінійного малюнка дерев різних порід.

VІІ. Підсумок уроку

         Аналізую роботи учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

Знайти на подвір’ї цікаве дерево та намалювати його.

Тема уроку: Фантастичний світ ліній

Мета уроку: вчити передавати плановість за допомогою ліній; дати 

поняття про перший, другий та дальній плани;  

розвивати вміння спостерігати за об’єктами

природного середовища; вчити використовувати

лінію для створення графічних образів.

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: графіка (лінійний малюнок).

Обладнання: репродукції картин Мікеланджело, А. Дюрера,        

В. Сєрова, А. Куїнджі, І. Левітана, І. Шишкіна;

альбом, простий олівець, гумка, словник для запису

термінів з образотворчого мистецтва.

Клас: 5

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

         Аналізую, як учні справилися із завданням – знайти цікаве дерево та зобразити його.

ІІІ. Повідомлення теми уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь вчителя.

Я хочу розказати вам незвичайну казку про предмет, що буде нам чудовим помічником сьогодні.

В одному простому Олівці жили-були дві сестриці – Лінії, одна тоненька, ледь помітна, інша – жирна і чітка, братик Штрих і зовсім маленька сестра Крапка. І хоч жили вони однією сім’єю, всі були різні і, ясна річ, призначення мали неоднакове. Та цього вони не знали, а тому з’являлися з Олівця, коли їм заманеться. Виходила велика плутанина. Олівець зовсім був втратив голову, та, на щастя, зустрів Гумку. Розповів їй про свою біду, а Гумка й каже: «Я тобі допоможу. Тільки-но з’явиться не та Лінія, я її одразу ж витру».

Почули цю розмову сестрички Лінії, Штрих і Крапка, злякалися Гумки та й перестали вискакувати з Олівця, коли їм заманеться, почали дотримуватись черги. Тонка, ледь помітна Лінія з’являлася, коли потрібно було розмістити на аркуші малюнок, виконати начерк загальних обрисів зображуваного предмета, намітити пропорції тощо. Жирна і чітка, навпаки висувала їх на передній план. Штрих залишав короткі сліди, коли потрібно було передати найтонші тональні відношення малюнка.

Бесіда

То хто живе в Олівці?

Що можна відобразити за допомогою лінії?

Чи є у лінії характер?

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя.

         Лінія може мати різний характер залежно від призначення. Вона може бути плоскою, одманітною. У такому вигляді вона має допоміжне призначення (розміщення на аркуші паперу, передача загальних обрисів предмета). Але може мати й просторовий характер. Сутність і значення цієї лінії легше за все зрозуміти, спостерігаючи за олівцем майстра в процесі його роботи: лінія то посилюється, то послаблюється, іноді зникає, а потім з’являється. Особливо виразними в цьому відношенні є картини Мікеланджело,

А. Дюрера, В. Сєрова. (Учитель демонструє репродукції картин.) Малюнки, виконанні просторовою лінією,  яка має різну товщину, насиченість і довжину, називають лінійним. Сьогодні ми будемо створювати власний лінійний малюнок. 

Колективна робота.

Розгляньте зразки пейзажів. Виділіть перший, другий та дальній плани.

Що на них зображено? Чи змінюється перспектива ліній?

(Пояснюю правила лінійної перспективи. Учні записують їх у словниках.)

VІ. Практична робота

         Виконання лінійного малюнка краєвиду.

VІІ. Підсумок уроку

         Оцінюю малюнки учнів і відзначаю тих, хто найкраще справився з практичною роботою.

VІІІ. Домашнє завдання

         Вивчити правила лінійної перспективи, принести фарби, пензлі, альбом, олівці, гумку, туш, перо.

 

Тема уроку:«Якого кольору краплинка?»«Вечірній дзвін»

Мета уроку: вчити працювати на вологому  папері та знаходити

                       нові кольори, відтінки; розвивати зорові сприйняття, 

                       аналітичне мислення, уяву.

  Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: силуетний живопис.

Обладнання: карикатура на міністра фінансів Франції Етьєна

Силуета, аудіозапис твору А. Вівальді «Пори року.   

Весна»; альбом, словник для запису термінів з 

образотворчого мистецтва, акварельні фарби, пензлі,

губка, простий олівець, гумка, склянка з водою.

Клас: 5

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

Якого кольору небо? Коли воно змінює свій колір?

Колір предметів не є чимось постійним, він залежить від освітлення. Чим менше світла падає на предмет, тим темніше його забарвлення.

Поміркуйте, чи зможете ви розрізнити колір зелених і червоних яблук у темній кімнаті?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя.

А можна взагалі «перефарбувати» в один колір – освітити предмети червоним,  жовтим, або якимсь іншим світлом (наприклад, прожектори в цирку, на концертах). Саме тому, коли заходить сонце, зелене листя стає червоним, червоніє синє небо, сірі хмари, білі стіни будинків. Якщо освітлення позаду предмета – видно темний площинний силует на світлому тлі, якщо спереду – світлий силует на темному тлі. При боковому освітленні предмети сприймаються об’ємно.

Природа різнобарвна. І все-таки люди помітили, що розмаїття кольорів ґрунтується всього на трьох кольорах: жовтому, червоному і синьому. Ці кольори називаються основними, а три інші, що утворюються при їх змішувані, – похідними. Це зелений, фіолетовий, оранжевий. (У словниках з образотворчого мистецтва учні записують визначення основних і похідних кольорів.)

Сьогодні ми спробуємо змішувати кольори,  знаходити нові відтінки.

Колір для художника є виразом його думки. Він допомагає розкривати зміст твору, передавати певний настрій.

V. Практична робота

Виконання композиції «Вечірній дзвін».

Бесіда на повторення.

Що ми називаємо пейзажем?

З чого починаємо роботу над пейзажем? (З лінії горизонту.)

Скільки планів можна виділити?

Як зображені предмети на першому, дальньому планах?

Назвіть правила лінійної перспективи.

Колективна робота.

Сьогодні ми будемо освоювати техніку малювання на вологому папері.

Зробіть ескіз композиції. А тепер чистою губкою (чи шматочком вати) зволожте аркуш паперу, зверху вниз (до лінії      горизонту). Товстим пензлем розведіть синю фарбу і, нахиливши аркуш, почніть розфарбовувати небо зверху вниз, поступово освітлюючи колір.

Використайте жовту, а потім червону фарбу.

Прослідкуйте, як змінюються кольори; змішуючи їх, відшукайте нові відтінки.

Запам’ятайте! Не можна змішувати більше двох кольорів.

Розповідь учителя.

Поки фарба підсохне, послухайте одну цікаву історію.

(Звучить перша частина музичного твору А. Вівальді «Пори року. Весна».)

Інколи трапляються події, здатні змінити життя однієї людини, але є випадки, що змінюють життя багатьох людей. Саме такий випадок стався у Франції  з одним художником. Він жив у злиднях. І ось одного разу він вирішив написати листа генеральному контролеру фінансів Е. де Силуету і попросити в нього допомоги. І тільки-но вивів його прізвище, як перо зробило кляксу. На одну лише мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка ніби впала на папір від постаті міністра фінансів. Лист так і не був написаний, але малюнок міністр все ж отримав. А потім подібні до нього контурні зображення стали все частіше з’являтися, і називали їх силуетами. Потім так називали вид графічної техніки в образотворчому мистецтві, яка давала пласке однотонне зображення фігур і предметів.  Силуети  виконують тушшю на світлому фоні чи білими фарбами на темному фоні або вирізають із паперу.

Силуетні малюнки були широко відомі в Стародавньому Китаї, Японії та інших країнах Азії. У Європі мистецтво силуету широко розповсюдилось XVІІІ ст. ( Ф. Рунге, А. фон Мендель, П. Ковенка в Німеччині, Ф. Толстой,

Е. Беш у Росії ). Проте найбільших успіхів у цій техніці досягли художники            

Є. Круглікова, Н. Іллін.

Колективна робота.

(Під час роботи ставлю запитання класу.)

Які кольори виберемо для зображення землі, дерев? (Темні.)

Вільним рухом пензлика промалюйте стовбур, гілки дерев. Покажіть «характер» дерев. Згадайте характерні особливості кожного дерева.

Як краще показати хвою сосни? (Наносимо мазки майже сухим щетинним пензликом.)

У якому напрямку малюватимемо листя берези, липи, тополі?

VІ. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.

Колір допомагає художнику розкрити зміст твору.

Змішуючи кольори, ми знаходимо нові кольори й відтінки.

VІІ. Домашнє завдання

         Поспостерігати за силуетами дерев увечері, уточнити малюнок.

Тема уроку: Пливуть хмаринки над полем

Мета уроку: вчити спостерігати за природними явищами,

                      передавати колір та ритми природного середовища;  

                      розвивати зацікавленість до його вивчення, уміння    

                      бачити прекрасне поруч.  

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: багатошаровий живопис.           

Обладнання: малюнки пейзажу, виконані в похмуру та         

                       сонячну погоду, зразки учнівських                        

                       робіт та репродукції творів

                       художників-пейзажистів І. Левітана,

                       А. Куїнджі, І .Шишкіна, аудіозапис  ліричної 

                        мелодії; акварельні фарби, альбом, пензлі,

                       склянка з водою, простий олівець, гумка,

                       словник для запису термінів з образотворчого

                       мистецтва.

Клас: 5

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

Під тиху інструментальну мелодію учитель читає вірш

Володимира Сосюри  «Осінь»:

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині,

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

 

В далечінь холодну без жалю за літом

Синьоока осінь їде навмання.

В’яне все навколо, де пройдуть копита,

Золоті копита чорного коня.

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

І берізка гола мерзне за вікном.

 

Саме цій осені, мрійливій і розкішній, щедрій і журливій, присвячуємо сьогодні наш урок.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.

Чи любите ви осінь?

Чим вона приваблює вас?

Осінь – справжня художниця, розмальовує природу в найяскравіші кольори. Але ми знаємо, що все розмаїття базується на трьох основних кольорах. Назвіть їх.

Назвіть похідні кольори, що утворюються після змішування основних.

Разом вони складають хроматичну гаму – усі кольори веселки.

Сьогодні ми будемо виконувати малюнок акварельними фарбами – вони допоможуть зробити його барвистим, живим.

ІV. Практична робота

Розгляньте малюнки «Осінній день» у ясну тиху і похмуру вітряну погоду.

Що спільного? Чим відрізняються?

За допомогою яких засобів передається стан природи? (Сонячний день зображено яскравими кольорами. Чітко виражена тінь.)

         Як можна намалювати вітер, адже ми його не бачимо?

А якими засобами можна передати такі природні явища, як дощ, туман, захід та схід сонця?

Подивіться, якими фарбами користуються художники при передачі стану, настрою природи?

Колективна робота.

Виконання ескізу.

Вибравши об’єкт малювання, визначаємо розташування предмета відносно лінії горизонту.

Детально промальовуємо перший план і узагальнено – другий, дальній. (Повторюємо правила перспективи.)

Виконання ескізу в кольорі.

(Виконую малюнок на аркуші, закріпленому на мольберті.)

Починаємо із зафарбовування неба. Частину аркуша до лінії горизонту зволожуємо чистою губкою. Наносимо кольори неба (блакитний, синій, фіолетовий), залишаємо плями хмар.

 

Для грозових хмар змішуємо чорний, синій. Фіолетовий кольори.

Показуємо рух хмар.

Зафарбовуємо фон – землю. (Які кольори осінньої землі, трави? Чи можна зафарбувати їх одним кольором?)

На світло-коричневий фон «по вологому» наносимо зелені, жовті, коричневі відтінки. Коли підсохне, деталізуємо. Наш малюнок виконуємо у техніці багатошарового живопису, тому уточнюємо кольори, відтінки і декілька прийомів.

Працюємо відповідно до правил живопису (учні записують їх у словниках з образотворчого мистецтва):

  1. Змішувати можна не більше двох кольорів.
  2. Пензлем рухаємо в одному напрямку не більше трьох разів (щоб не розкачувати папір).
  3. Кольори наносимо від світлого до темного.
  4. Використовуємо змішування кольорів на палітрі, не малюємо одним чистим кольором.
  5. Враховуємо явище повітряної перспективи.

Деталі (дерева, кущі, листки) малюємо «по сухому».

Самостійна робота.

Закінчення роботи фарбами.

V. Підсумок уроку.

Оцінюю малюнки учнів і демонструю кращі; аналізую

типові помилки, що зустрічаються в роботах.

Тема уроку: Зображення на площині. Натюрморт. Роль натюрморту в розкритті духовного світу людини.

Мета уроку: дати поняття про натюрморт як жанр живопису;   

                      формувати вміння вибудовувати предмети, що

                      складають натюрморт; розвивати відчуття композиції

                      цілісності; учити передавати красу повсякденних

                      речей, що оточують нас, форму та об’єм предметів.

Тип  уроку: комбінований.

Техніка виконання: багатошаровий живопис.

Обладнання: репродукції картин видатних художників (у жанрі

                       натюрморту), роботи учнів попередніх уроків;

                       акварельні чи гуашеві фарби, палітра, товсті і тонкі

                       пензлі, склянка з водою, альбом, словник для запису

                       термінів з образотворчого мистецтва.

Клас: 6

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Сьогодні ми ознайомимося ще з одним жанром живопису – натюрмортом. Натюрморти – це твори, що зображають речі побуту, квіти, овочі, фрукти тощо. (Учні роблять запис у словниках з образотворчого мистецтва.)

Дивлячись на  «Натюрморт» О. Шовкуненка та «Сніданок»

К. Білокур, розумієш красу і пізнаєш духовний світ людини. Ці два художники передають по-своєму свої враження, свої відчуття, але обидва натюрморти сповнені реалізму, краси. (Учні розглядають репродукції.)

Сьогодні ми скомпонуємо за уявою деякі предмети чи овочі з фруктами і намалюємо, вірніше – напишемо натюрморт. 

 

Робота над формуванням навичок і вмінь.

На аркуші паперу, закріпленому на дошці, малюю одні й ті ж самі яблуко, буряк, грушу, кошик і тарілку в різних положеннях, демонструючи виконання елементів світлопису (світло, напівтінь, тінь, відблиск, рефлекс, падаюча тінь).

 

ІV. Практична робота.

 

Слово вчителя.

Побудову натюрморту розпочинаємо з розташування на аркуші паперу зображень предметів відносно його сторін, тобто з компоновки.

Якщо ми беремо овочі чи фрукти, то розміщуємо основну частину в кошик, тарілку чи просто гіркою кладемо на перший план, прикрашаємо тканиною і починаємо малювати.

Не забувайте про стіл, на якому знаходиться ваш натюрморт. Перший план не загромаджуйте. Підмальовок робіть легенько, не тріть гумкою, бо фарби лягатимуть не так, як потрібно.

Після першого етапу відкладіть роботу, хай вона просохне. Ще раз погляньте на «Натюрморт» О. Шовкуненка. Твір сприймається як  радісна кольорова гармонія, побудована на поєднанні яскравих барв. Отже, не поспішайте, другий і третій етапи виконайте спокійно, підберіть на палітрі кольори, напівтони

    ( Учні працюють під контролем учителя.)

 

V. Закріплення нових знань і вмінь.

Бесіда.

      Про що нове ви дізналися на уроці?

      Що таке натюрморт?

      Чи викликали у вас певний настрій чи спогади твори К. Білокур та О. Шовкуненка? Чому?

 

VІ. Підсумок уроку.

      Аналізую роботи учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання.

      Закінчити роботу та оформити її для виставки.

Тема уроку: Традиція та технологія виготовлення писанки

Мета уроку: познайомити з традиціями написання волинської

писанки, символами та орнаментами розписів;

навчити розписувати яйце воском; виховувати

пошану до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: діапроектор, екран, діафільм «Писанки українські»,

зразки українських писанок, плакат із зображенням

основних символічних малюнків  писанки,

 аркуші паперу, простий олівець,

писачок, свічка, віск, варене обезжирене яйце,

ганчірка, мисочка з барвниками, ложка.

 

Клас: 6

Хід уроку.

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Чи чекали ви дуже цього уроку? Звичайно, хто не хоче навчитися писати чудові писанки, щоб на Великдень разом із іншими гостинцями занести до хрещених матері і батька? Так повелося здавна. Усі хочуть, щоб їх писанки були найкращими. І вашим рідним буде приємно і радісно за вас, якщо ви вмієте робити писанки. Вони захочуть показати їх знайомим і будуть пишатися вами, бо не всі дорослі вміють виготовляти справжню писанку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя.

Існує п’ять видів техніки розписування пасхальних яєць: крашанки, писанки, дряпанки, крапанки, мальованки.

Писанки – то чудові витвори людських рук і душі народу. Здавна яйце було в різних народів символом життя.  Найдавніші вапняні та мармурові різьблені писанки датовані X ст. до н. е. і були знайдені в гробницях етрусків, на території Італії. На Рівненщині вапнякову писанку знайдено в с. Степань, Сарненського району. На ній був орнамент з клинців-трикутників, які є символом родючості. У писанках люди передавали свої надії, свій зв’язок з Всесвітом, зображали зорі, сонце, витвори і знаряддя своєї праці, рослинний та тваринний світ.

Кожний регіон України має свої особливості в зображенні орнаментів писанки. Для писанкарства Волині характерні такі орнаментальні мотиви: грабельки, заступки, колосочки, сосонки, конюшина, жолуді, маки, тюльпани, виноград, ружі (50 видів руж — поперечна, повздовжня, чубата, купчаста і т. д.), тваринки, жучки, рибки, ба ранці, коники, пташечки і найсвятіше — Берегиня, церковці, попові ризи, безконечник.

(Демонструється  плакат.)

Підготовчі вправи.

Учні переглядають зразки українських писанок і їх орнаментів, виконують вправи на вибір елементів візерунків, зображень.

Робота над формуванням навичок і вмінь:

 демонструється техніка розписування двох- та багатоколірних писанок.

V.  Практична діяльність учнів

Учні виготовляють писанки. Контролюю їх роботу, у разі потреби надаю Індивідуальну допомогу.

УІ.  Підсумок уроку

Організовується виставка-обговорення учнівських робіт.

УІІ. Домашнє завдання

Знайти вірш про писанку.

 

 

Новорічні гостини «У привередливої Солохи»

Урок образотворчого мистецтва у 3 класі.

 

Тема. Ялинкові прикраси своїми руками.

Ключові компетентності:

уміння вчитися: учень організовує своє робоче місце, тримає його в порядку, планує власну діяльність;

загальнокультурна: будує взаємини з однокласниками на партнерській основі, співпрацює у парі, в колективі;

соціальна: проявляє ініціативу, моделює за зразком, виконує творчі завдання;

здоров’язберігаюча: дотримується правил безпеки під час роботи з фарбами, клеєм та використання інструментів.

Предметі компетентності :

Початковий рівень: має уявлення про особливості роботи створення прикраси; використовує за призначенням інструменти та обладнання.

Середній рівень: за зразком та допомогою вчителя створює виріб, над яким працюють на уроці.

Достатній рівень: самостійно за поданим алгоритмом виготовляє виріб.

Високий рівень: добре володіє особливостями декоративного оздоблення (орнамент, узор, візерунок) узгоджує декоративне оздоблення з формою предмета. До роботи підходить творчо, проявляє ініціативу, фантазію, самостійно розробляє варіанти орнаменту, вміло використовує їх для оздоблення іграми.

Матеріали та обладнання: підкладні арк

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz