Сайт вчителя початклових класів та образотворчого мистецтва

Антонової Людмили Федорівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо організації та змісту навчально-виховного процесу з дисциплін художньо-естетичного циклу у 2015/2016 навчальному році

 

Особливості організації та змісту навчально-виховного процесу з дисцип­лін художньо-естетичного циклу в основній школі викладено в реко­мен­даціях Міністерства освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014 №1/9-343 «Про організацію навчально-виховного процесу у загаль­но­освітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основ­ній школі»).

Методичні рекомендації щодо вивчення дисциплін художньо-есте­тичного циклу у 2015/2016 навчальному році підготовлено на основі поло­жень, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти, Держав­ним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, Концеп­цією громадянського виховання особистості в умовах розвитку української держав­ності, Концепцією профільного навчання у старшій школі, Концеп­цією художньо-естетичного виховання школярів у загальноосвітніх навчаль­них закладах України.

У системі сучасної освіти мистецтво розглядається як суттєвий компо­нент загальної освіти учня. Могутній пізнавальний і виховний потенціал пов’я­заний із естетичною природою, завдяки якій осягаються найскладніші процеси духовного життя людини, її внутрішнього світу.

Сучасне мистецьке навчання ґрунтується на засадах особистісно-зорієн­тованого і компетентнісного підходів, що визначені в основних нормативних документах з питань освіти: Державних стандартах, навчальних планах, програмах.

Навчальні предмети художньо-естетичного циклу, до яких належать, насамперед, музичне, образотворче мистецтво, інтегрований курс «Мистецт­во», художня культура, є предметами культуротворчого циклу, їх об’єднує загаль­ний принцип «культуротворення», проте кожен з них має власні специ­фіч­ні риси та завдання.

Початкова школа. Звертаємо увагу на те, що 2015/2016 навчальний рік – це четвертий рік впровадження нових навчальних програм для початкової школи, які створені відповідно до нового Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 462 від 20.04.2011. Відповідно, вивчення мистецьких дисциплін у 1-3 кла­сах здійснюватиметься за новими навчальними програмами, затвердже­ни­ми МОНмолодьспорту України (наказ від 12.09.2011  № 1050):

  • «Музичне мистецтво» авт. Л. Хлєбнікова, Дорогань Л. О., Івахно І. М., Кондратова Л. Г., Корнілова О. В.,  Лобова О. В., Міщенко Н. І.;
  • «Образотворче мистецтво» авт. Шмагало Р. Т. Марчук Ж. С., Вачкова І. Б., Чорний О. В., Гнатюк М. В.     
  • «Мистецтво» авт. Масол Л. М., Гайдамака О. В., Очеретяна Н. В., Дмитренко О. М.

Програми розміщені на веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua ), видруковані у видавництві «ВД «Освіта», 2012 р. та фаховому науково-методичному журналі «Мистецтво та освіта» (№№ 1-4 за 2012 рік).

Учні 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році опановуватимуть мистецтво за навчальними програмами 2006 р. в. (К.: «Початкова школа», 2006):

  •  «Мистецтво» (авт. Масол Л. М., Бєлкіна Е. В., Оніщенко О. І., Очеретяна Н. В., Рагозіна В. В.);
  •  «Музика» (авт. Ростовський О. Я., Хлєбнікова Л. О., Марченко Р. О.);
  •  «Музика» (авт. Лобова О. В.);
  •  «Образотворче мистецтво» (авт. Любарська Л. М., Вовк Л. В.).

Відповідно до нових навчальних програм авторськими колективами, переможцями Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів, поетапно створюються навчально-методичні комплекти (підручник, робочий зошит) відповідно для кожного класу і з кожного навчального предмета:

  • «Образотворче мистецтво» авт. Трач С. К., Резніченко М. І., вид-во «Навчальна книга – Богдан»;
  • «Образотворче мистецтво» авт. Калініченко О. В., Сергієнко В. В.,        вид-во ВД «Освіта»;
  •  «Музичне мистецтво» авт. Аристова Л. С., Сергієнко В. В., вид-во ВД «Освіта»;
  •  «Музичне мистецтво» авт. Лобова О. В., вид-во «Школяр»;
  •  «Мистецтво» авт. Масол Л. М., Гайдамака О. В., Очеретяна Н. В.       вид-во «Генеза»;

У 2014/2015 навчальному році за новими підручниками працюватимуть учні 3 класів. Кожен із запропонованих авторами підручників повністю реалізує вимоги навчальної програми, разом з тим має свої особливості.

«Образотворче мистецтво. 3 клас» (авт. М. І. Резніченко, С. К. Трач).

Підручник побудований з урахуванням традицій українського національного мистецтва в контексті зі світовою культурою. Інформаційно-ілюстративний матеріал є наочним джерелом формування художньої та духовної культури особистості. Він розкриває жанрові особливості та специфіку зображальних і виражальних засобів живопису, графіки, скульптури, декоративно-ужиткового мистецтва, архітектури та дизайну, а також ознайомлює з багатогранністю творчості театрального художника.

Підручник запропоновано у комплекті з альбомом-посібником, книгою для вчителя (поурочними розробками) та набором таблиць. Навчальний матеріал подається за структурно-логічними блоками і забезпечує формування предметної компетентності, диференційований підхід до навчання та стає основою для подальшого накопичення досвіду образотворчої діяльності учнів в основній школі.

Завдання підручника передбачають основні види художньо-пізнавальної (естетичне сприйняття дійсності та творів мистецтва) і практичної діяльності. Зображальна діяльність включає розумово-практичні способи дій учнів за зразком (навчальні вправи), творчі завдання – зображення на площині фарбами та графічними матеріалами, а також в об’ємі (пластилін, папір). Зображення форм реальної дійсності в предметному, асоціативному, декоративному вигляді.

У підручнику широко представлений ілюстративний матеріал: репродукції творів майстрів живопису, графіки, дизайну, світлини архітектурних споруд та скульптур, творів народного мистецтва, прикладів дитячих робіт, на які учень може орієнтуватися під час сприймання творів мистецтва та практичного виконання творчих завдань. З метою розширення кількості завдань різного ступеня складності та для організації диференційованої роботи учнів наприкінці окремих тем запропоновано завдання «У вільну хвилину».

Тематика поурочних матеріалів відокремлена одна від одної спеціальною ілюстративною вставкою. У кожній темі спеціальні (художні) терміни, які є обов’язковими для засвоєння та розуміння учнями, виділені кеглем і кольором. Тлумачення окремих образотворчих понять наведено наприкінці підручника у словнику.

«Музичне мистецтво. 3 клас» (авт. Л. С.Аристова, В. В. Сергієнко)

Зміст підручника спрямований на формування і розвиток в учнів комплексу ключових, предметних (музичних) і міжпредметних компетентностей у процесі набуття власного естетичного досвіду під час сприймання та аналізу-інтерпретації музики і практичної діяльності. Головною метою підручника є створення такого інформаційно-освітнього середовища, яке забезпечує включення кожної дитини в самостійну навчальну діяльність.

Структура підручника, прийоми введення до тексту нових понять, використання засобів наочності спрямовані на те, щоб не тільки передати учням певну інформацію, а й передусім навчити їх самостійно користуватися книгою, викликати інтерес до музичного мистецтва. Навчально-методичний апарат підручника складає дидактично доцільна система запитань і завдань, вправ та дитячих ігор, завдяки яким утілюються як традиційні, так й інноваційні методи і прийоми навчання.

У третьому класі, «мандруючи» королівствами Співучих Мелодій та Танцювальних Ритмів, окрім уже відомих героїв – королеви Мелодії та короля Ритма, пана Темпа, феї Динаміки та братів Ладів (Мінора і Мажора), школярі зустрічатимуться з новими персонажами: феєю Інтонацією, Імпровазацією та Музичною Формою.

Завдання, розміщені у підручнику, розподілені на групи, які спрямовані на:

  1. засвоєння знань (Пригадай прослуханий твір «Цар Горох». Досліди, у якій із композицій, поданих нижче, переважає пісенність, а в якій – танцювальність; маршовість. с. 12);
  2. формування умінь і навичок (Який характер танцю? Добери відповідні слова; Розкажи про характер мелодії, темп музики. Скористайся підказкою Тріольчика. с. 21; 23);
  3. набуття досвіду творчої діяльності (Придумай назву до кожної прелюдії; Спрбуй створювати голосом різні музичні інтонації, які будуть виражальними й зображувальними водночас. с. 32; 50);
  4. формування емоційно-ціннісного ставлення до світу мистецтва (Роздивись художні роботи Ольги Песчаної. Які враження і почуття вони викликають? Який із краєвидів художниці краще озвучити мажорною музикою, а який – мінорною? Поясни свою думку. с. 65);
  5. сприяють розширенню словникового запасу (Обери слова, що характеризують музичну мову. с. 79).

Наприкінці кожного семестру пропонується підсумковий блок – «Перевір свої досягнення», до якого входять 5 завдань. Запропоновані завдання класифіковані за характером пізнавальної діяльності: репродуктивні – до них належать завдання на відтворення навчального матеріалу, на його застосування у знайомих умовах, дії за зразком, тренувальні вправи (Скориставшись підказками, пригадай назви пісень. Заспівай їх. с. 57), та продуктивні – передбачають застосування знань у нових умовах, елементи пошуково-дослідницької діяльності, творчості (Поясни, як ти розумієш ці музичні жанри, Який із них завжди виконує оркестр? с. 58).

«Музичне мистецтво. 3 клас» (авт. О. В.Лобова)

Підручник вирізняється інноваційною тематичною структурою, яка коригується відповідно до вимог педагогічної доцільності й Державного стандарту, а також із урахуванням змістового наповнення авторських підручників для 1 і 2 класів.

Навчальний зміст підручника для 3 класу, побудований у формі подорожі до країн пісні, танцю та маршу, розкриває учням сутність, особливості і різновиди цих провідних музичних жанрів. Відповідні змістові лінії реалізуються за допомогою взаємопов’язаних навчальних тем, кожна з яких відповідає одному уроку. До тематичного контролю подані чотири комплекси «10 завдань для перевірки знань», а узагальнення з вокальної роботи відбувається на підсумкових уроках-концертах.

В основу навчально-методичного апарату підручника покладено систему дидактичних завдань, які пропонують конкретні методи і прийоми музичного навчання. Комплексне використання завдань різних типів створює передумови для забезпечення систематичності, різноманітності й ефективності формування музичної культури школярів на всіх етапах уроку. Разом з тим, дидактична насиченість підручника надає вчителеві можливість педагогічно доцільного добору форм і методів роботи, а також інформаційного, музичного та іншого навчального матеріалу відповідно до рівнів підготовленості учнів.

Для більш ефективної організації музичної освіти молодших школярів за підручником підготовлено навчально-методичний комплект, до складу якого входять робочий зошит, методичний посібник і фонохрестоматія із записами музичних творів для слухання і виконання.

«Мистецтво. 3 клас» авт. Л. М. Масол, О. В. Гайдамака,                        Н. В. Очеретяна)

Оригінальність цього підручника полягає в тому, що його зміст побудовано за моделлю поліцентричної інтеграції мистецьких знань, яка передбачає інтегрування домінантних змістовних ліній – музичного та образотворчого мистецтв, які органічно поєднуються в єдиний тематичний цикл і збагачуються елементами хореографії, театру, кіно, які входять до мистецько-синтетичної лінії. Макет видання сформовано за домінантними лініями курсу – матеріал із музичного і образотворчого мистецтва подається ритмічно – розворотами, які об’єднані єдиною темою.

Інформаційна функція забезпечується завдяки ретельному відбору художньо-дидактичного матеріалу з опорою на шедеври українських і зарубіжних митців, приклади творчості народних майстрів.. Ураховуючи вікові особливості учнів, інформація в підручнику подається у двох формах:

  • текстова інформація, кількість якої мінімалізовано відповідно до віку учнів;
  • візуальна інформація: зображення поетапного виконання практичного завдання із образотворчого мистецтва, нотний текст пісень, що вивчаються, схеми-завдання тощо.

Розвивальна функція підручника досягається за рахунок спрямування його змісту на розвиток спеціальних художніх здібностей – музичного слуху та чуття ритму, композиційного бачення та відчуття виразності лінії та кольору. У підручнику передбачено обов’язкове здійснення учнями початкових класів на уроках мистецтва таких видів діяльності як сприймання, аналіз та інтерпретація творів мистецтва (музичного, візуального, театрального, кіномистецтва), а також практичної музичної та образотворчої діяльності – спів пісень, гра на дитячих музичних інструментах, ритмічна і пластична імпровізація, створення композицій у графіці, живопису, скульптурі, декоративному мистецтві тощо.

Виховна функція реалізується через уведення у текст підручника тем про історичне минуле рідного краю, («Козацькому роду нема переводу», «Кобзарі – співці слави України»), гуманістичні цінності й пріоритети, важливі моральні якості особистості – доброта, дружба, любов, повага до родини тощо («Дружба і братство – найкраще багатство», «Дорога до храму», «Образ мадонни в мистецтві», «Найдорожча у світі»).

Мотиваційна функція підручника актуалізується завдяки добору матеріалу, який цікавий і доступний учням молодшого шкільного віку. Для підвищення мотивації навчання у підручнику активізовано ігровий аспект (включення музично-ритмічних ігор і художньо-ігрових вправ і завдань, елементів гумору – створи мелодію, інструментальний та ритмічний супровід, «оживи картину», «створи звукові картини», «придумай і виконай ролі» і т.п.). Для мотивації творчості учнів у підручнику вміщені вірші, загадки, лінії-мелодії тощо.

Невід’ємною складовою комплексу «Мистецтво. 3 клас» є робочий зошит, у якому вміщено навчально-ігрові завдання, які допоможуть швидко і цікаво повторити та закріпити матеріал, поданий у підручнику, а також виконати практичне завдання з образотворчого мистецтва.

У 2014/2015 навчальному році робочі навчальні плани для 1-3 класів загальноосвітніх навчальних закладів розробляються на основі Типових навчальних планів початкової школи з українською мовою навчання, початкової школи з навчанням російською, іншою мовою національних меншин, спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 10.06.2011р. № 572.

 

Основна і старша школа

В основній школі навчання мистецьких дисциплін у 5-6-х класах здійснюватиметься за новою програмою  освітньої галузі «Мистецтво» (авт. Масол Л. та ін.), створеною відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 та навчальними програмами «Мистецтво» (авт. Масол Л. та ін.), «Музичне мистецтво.                    5-8 класи» (авт. Фільц Б. та ін.) та «Образотворче мистецтво. 5-7 класи» (авт. Бєлкіна Е. та ін.) (вид. «Перун», 2005 р.).

У 2014-2015 н.р. відповідно до наказу МОНмолодьспорту від 03.04.2012 № 409 за новими навчальними планами та програмами розпочнуть навчання учні 6-х класів. Якщо у 5 класі було зроблено акцент на вивчення особли­востей мови та  видів різних мистецтв, то у шостому класі, згідно з програ­мою освітньої галузі «Мистецтво» (авт. Масол Л. та ін.), в учнів є можливість усебічно ознайомитися з усіма основними жанрами музичного та образо­творчого мистецтва (тема року – «Жанри мистецтва»). Така ґрунтовна основа дасть змогу учням у майбутньому опанувати особливості художніх стилів.

У царині музичного мистецтва шестикласники знайомитимуться з характерними ознаками жанрів камерно-вокальної та хорової музики (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх призначення (І семестр) та жанрів камерно-інструментальної  (прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації, рондо, соната, квартет та ін.), симфонічної музики (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, сюїта та ін.) (ІІ семестр); вчитимуться інтерпретувати образний зміст музичних творів та визначати їхню композиційну будову (форму), а також типи розвитку музики. Одним із основних видів діяльності на уроках музичного мистецтва є формування та розвиток вокально-хорових навичок учнів, тому у 6 класі велику увагу слід приділити вокально-хоровій роботі: виконанню одноголосних та багатоголосних (зокрема, двоголосних) творів, формуванню навичок співу в ансамблі, хорі.

З образотворчого мистецтва шестикласники познайомляться з характерними ознаками й різновидами жанрів цього виду мистецтва: анімалістичний, пейзаж, портрет (І семестр), історичний, міфологічний, релігійний, батальний, побутовий жанри, натюрморт (ІІ семестр), удосконалюватимуть вміння щодо інтерпретації  образного змісту творів різних жанрів. У процесі художньо-практичної діяльності на уроках образотворчого мистецтва учні, використовуючи різноманітні художні техніки і матеріали, опановуватимуть закони лінійної і повітряної перспективи, прийоми компонування елементів зображення у певному форматі; створюватимуть образи тварин, людей (площинні, об’ємні, у статиці та динаміці); вчитимуться передавати міміку, емоційні стани, жести людини; створюватимуть сюжетно-тематичні і декоративні композиції.

Зміст інтегрованого курсу «Мистецтво» передбачає інтегрування змістових ліній – музичного і образотворчого мистецтва та реалізує освітні завдання галузі «Мистецтво» державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Жанрова палітра різних видів мистецтва у змісті інтегрованого курсу розкривається у контексті загальних світоглядних тем: «Образ людини у  мистецьких жанрах» (І семестр), «Образи природи у мистецьких  жанрах» (ІІ семестр).

У І семестрі учні опановуватимуть характерні ознаки камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, літургія та ін.) та жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий,  історичний,   міфологічний, релігійний, батальний). У ІІ семестрі шестикласники знайомитимуться з музичними жанрами камерно-інструментальної і симфонічної музики (прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд-картина, соната, увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо) та особливостями жанрів образотворчого мистецтва – пейзажем, натюрмортом, анімалістичним. На уроках інтегрованого курсу «Мистецтво» учні вчитимуться оперувати набутими знаннями щодо жанрових особливостей різних видів мистецтв у процесі інтерпретації художніх творів; розвиватимуть та вдосконалюватимуть практичні навички у галузі образотворчого та музичного мистецтва (згідно з програмою).

Впродовж навчання на уроках мистецьких дисциплін учні мають набувати досвід висловлювати оцінні судження щодо творів різних жанрів мистецтва, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку щодо творів мистецтва з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі; проявляти активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати медіаресурси (радіо, телебачення), мережу Інтернет у пошуковій діяльності.

Для реалізації нової навчальної програми для учнів 6 класів створено і  рекомендовано МОН України такі підручники з мистецьких дисциплін:

  • «Мистецтво» авт. Масол Л., вид-во «Світоч»;
  • «Музичне мистецтво» авт. Аристова Л., Масол Л., вид-во «Сиция»;
  • «Музичне мистецтво» авт. Кондратова Л., вид-во «Навчальна книга – Богдан»;
  • «Образотворче мистецтво» авт. Калініченко О., Масол Л., вид-во «Сиция»;
  • «Образотворче мистецтво» авт. Железняк С., Ламонова О., вид-во «Генеза».

Відповідно до програми підручник «Мистецтво. 6 клас» (авт. Масол Л.) складається з двох частин «Образ людини у мистецьких жанрах» (І семестр) і «Образи природи в мистецьких жанрах» (ІІ семестр). У ньому детально висвітлено основні жанри музичного мистецтва (камерно-вокальні, хорові, камерно-інструментальні, симфонічні, музично-театральні) і основні жанри образотворчого мистецтва: портрет, історичний жанр і його різновиди (міфологічний, релігійний, батальний), побутовий жанр, пейзаж і його різновиди (сільський, міський, ландшафтний, марина тощо), натюрморт. Усі теоретичні теми проілюстровано відповідними творами для сприймання і аналізу-інтерпретації. У блоці «Музичне мистецтво» представлено пісні для співу, а у блоці «Образотворче мистецтво» – художньо-практичні завдання, які супроводжуються методичними малюнками (поетапне виконання композицій, варіанти-зразки або схеми побудови композицій) і порадами. Основний текст доповнюють рубрики «Портрет митця», «Це цікаво: з історії жанру», «Секрети майстерності», «Мистецька скарбничка» (словник термінів, зокрема спільних для різних видів мистецтва понять). Система запитань і завдань для закріплення знань і вмінь передбачає розвиток ключових, предметних, міжпредметних і компетентностей особистості, вона передбачає включення учнів у різні види діяльності: репродуктивно-узагальнюючу і художньо-творчу, ігрову і проектну, індивідуальну, групову і колективну. Частина завдань варіативні і передбачають особистісний вибір учнів (теми проектів, художньої техніки тощо), самостійну пошукову роботу, зокрема й з використанням можливостей інтернету.

У підручнику «Образотворче мистецтво. 6 клас» (авт. Калініченко О., Масол Л.) відповідно до програми детально висвітлено жанри образотворчого мистецтва та їх різновиди. Теоретичний матеріал широко доповнюється візуальним рядом: репродукціями художніх творів сучасності й давнини, шедеврів світового мистецтва вітчизняних і зарубіжних авторів, а також відповідними схемами до ілюстрацій. У текст введено рубрики, спрямовані на систематизацію знань та набуття компетентностей в образотворчій діяльності: «Секрети художніх технік», «Шедеври жанру», «Портрет митця», «Це цікаво». Для акцентування уваги, кращого закріплення навчального матеріалу, до кожної теми включено та виділено у тексті словник нових понять і термінів. Творче зростання школярів, їхню самореалізацію має забезпечити виконання «Практичного завдання», варіативного як за змістом, так часто і за вибором художніх матеріалів та технік. «Поради» щодо виконання завдання сформульовані лаконічно, адже вони супроводжуються методичними малюнками (поетапне виконання, композиційні замальовки, схеми побудови тощо). Крім індивідуальних завдань, запропоновано роботу у парах, групах та колективну. Для узагальнення навчального матеріалу в кінці кожного уроку наведено запитання і завдання. Творчому саморозвитку та самореалізації сприяє проведення «Тематичних виставок», а також виконання «Самостійної роботи для допитливих», професійній художній орієнтації – підготовка «Художнього проекту». Систематизованому сприйняттю змісту підручника допомагає також його художнє оформлення.

За підручником «Образотворче мистецтво. 6 клас» (авт. Железняк С., Ламонова О.) учні продовжать знайомство з образотворчим мистецтвом і його жанрами; поглиблюватимуть знання про деякі художні техніки, секрети перспективи і колориту, про прийоми композиції, дізнаються про творчість нових славетних українських і світових митців.

Згідно з навчальною програмою підручник «Музичне мистецтво.            6 клас» (авт. Масол Л., Аристова Л.) присвячений розкриттю особливостей музичних жанрів і складається з 4 розділів: «Жанри камерно-вокальної музики» і «Жанри хорової музики» у І семестрі та «Жанри камерно-інструментальної музики» і «Жанри симфонічної музики» у ІІ семестрі. Зміст підручника передбачає розвиток ключових, предметних, міжпредметних компе­тентностей учнів. Теми уроків, вміщені в підручнику, мають єдину структу­ру, яка дає змогу вчителеві організувати основні види діяльності учнів: «Я у світі музики: співаю, інтерпретую», «Я у світі музики: сприймаю, розумію», «Я у світі музики: досліджую, дію». Основний матеріал включає інформацію про певне музичне явище, нове поняття і нерідко супроводжу­ється запитаннями і завданнями на повторення («Пригадайте…»), а також відповідними ілюстраціями й визначеннями понять. Додатковий матеріал, що створює загальний культурологічний контекст, сприяє розвитку пізнавальних інте­ре­сів, розширенню і поглибленню знань учнів  (рубрики «Портрет компо­зитора», «Музичний калейдоскоп», «Музична скринька казок і легенд»). Усі теоретичні теми супроводжуються музичними творами для сприймання і аналізу-інтерпретації (для керівництва сприйманням пропону­ються запи­тання, які стимулюють учнів до висловлювання своїх вражень, суджень, оцінок). Відповідно до усталеної методики вокально-хорової роботи в школі пісні для співу, які подано з нотами, пропонується вивчати протягом 2-х уро­ків (на першому – поетапне розучування, на другому – повторення, вивчення всіх куплетів, за потребою – виконання з ігровими або театра­лізо­ваними елементами. Для зручності вчителів усі теми згруповано по дві навчальні години. Наприкінці кожної теми пропонуються узагальнюючі запи­тання і завдання для перевірки й самооцінки набутих знань і компе­тентностей, вико­нання самостійної пошукової роботи у позаурочний час, зокре­ма проектів, «завдань за бажанням» тощо. Дизайн підручника, який гарно ілюстрований, до­по­­магає школярам орієнтуватись у його розділах і рубриках, типах завдань.

Підручник «Музичне мистецтво. 6 клас» (авт. Кондратова Л.) побудований за діалогічним принципом: його основу складають спілкування головних персонажів та збереження характерних структурних компонентів і традиційних рубрик, започаткованих у підручнику для 5 класу. Зміст підручника для 6 класу охоплює широкий спектр вокальних та інстру­мен­таль­них жанрів музичного мистецтва: від історії їх становлення й розвитку, особливостей музичної мови та образів, характерних ознак і рис – до історії створення конкретного твору, поданого для музичного сприймання і порівняння його з творами композиторів-сучасників або музичними оброб­ками, аранжуваннями, стилізаціями, реміксами цього твору тощо. Саме ана­ліз запропонованого музичного твору дає можливість учням відчути й зрозу­міти його жанрові особливості, а фрагменти додаткових творів сучасників або стилістичних обробок, поданих на вибір учителя, органічно доповнять відо­мості про розвиток жанру і допоможуть шестикласникам набути прак­тич­ного досвіду порівняння, зіставлення минулого й сучасного. Пізнання жан­рових особливостей творів на уроках поєднується з ознайомленням шко­ля­рів із творчістю вітчизняних і зарубіжних композиторів. Репертуар творів, запропонованих для виконання, теж вирізняється різноманітністю: від пісень композиторів-класиків та народних пісень – до сучасних естрадних компо­зицій. Важливими елементами змісту підручника для 6-го класу є творчі завдання та ігри. Звертаємо увагу на те, що виконання творчих проектів, хоча й не є обов’язковим, допоможе учням набути конкретних дослідницьких навичок і вмінь, а саме: застосовувати музичні знання для самореалізації, створювати домашню фонотеку, складати програми шкільних і позашкільних концертів, інтерпретувати музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, та багато іншого, що може впроваджуватися вчителем не тільки на уроках, а й у позаурочному виховному середовищі.

Ретельний відбір у підручниках художньо-дидактичного матеріалу з опорою на шедеври українських і зарубіжних митців, приклади творчості народних майстрів; спрямування їхнього змісту на розвиток спеціальних художніх здібностей реалізують інформаційну і розвивальну функції підруч­ника, як навчального видання. Важливою є виховна функція підручників, на реалізацію якої слід звертати безпосередню і систематичну увагу. Вона закла­дена у самому змісті творів мистецтва, завдяки чому потрібно здійсню­вати виховання гуманістичних цінностей і пріоритетів, важливих моральних якостей особистості – доброта, дружба, любов, повага до родини тощо. Використання у підручниках творів та характеристики творчості українських митців сприяє формуванню основ патріотичного виховання особистості. У процесі проведення уроків мистецьких дисциплін вчителеві необхідно розкривати зміст творів мистецтва, підкреслювати роль мистецтва упродовж усього історичного і культурного становлення людства. У патріотичному вихованні спиратися на твори українських митців, які сприяють формуванню гордості за землю, країну, в якій ми живемо, талано­витих людей, які виходили з нашого народу або таланти яких розквітли на нашій землі. Згадати, що на теренах сучасної України була і велична трипільська культура, і відлуння античної цивілізації. Київ був матір’ю міст руських, а унікальні мистецькі явища – українське козацьке бароко, жанр хоро­вого концерту, писанка, петриківський розпис є родом саме з України. І цей перелік можна продовжувати досить довго, адже в усіх видах мистецтва були в нашій культурі значні досягнення від найдавніших часів до сьогодення. 

У 9 класі навчальним предметом художньо-естетичного циклу є художня культура, яка вивчається за програмою «Художня культура» авт. Л. Масол, Н. Миропольська (вид. «Перун», 2005 р.). Її зміст є логічним узагальненням вивченого учнями на уроках мистецьких дисциплін у 1-8 класах та пропедевтикою подальшого вивчення художньої культури у старшій профільній школі.

Учні 10-11 класів відповідно до обраного профілю навчання опановуватимуть художню культуру за програмами рівня стандарт, академічного та профільного рівня (авт. Масол Л., Миропольська Н.), що міститься в збірнику програм з художньо-естетичного циклу для 5-11 класів (вид. «Перун», 2005 р.), збірнику програм для профільного навчання (вид. «Оберіг», 2009 р.) та розміщені на сайті МОН України (www.mon.gov.ua ).

Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, щорічно зазначається в Переліку програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, що друкується на початку кожного навчальн

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz